Tuesday, May 16, 2006

Khutbah Jumaat ( 003 )
Oleh. Hj. Nasrudin bin Hj. Hassan At Tantawi

WAJIB MEMBANTU PALESTINE

Sidang jumaat yang dirahmati Allah sekelian .

Hari yang penuh kemuliaan ini , Marilah kita pertingkatkan ketaqwaan kita kepada Allah Jalla wa A’la , Tuhan yang mencipta kita sekaligus membekalkan segala nikmat yang tidak ternilai buat kita .

Ketaqwaan dengan maksud tunduk dan patuh kepada ketetapan syariat Allah dan meninggalkan segala laranganNya , Ketaqwaan yang meletakkan kita sebagai hamba yang taat dan soleh seterusnya layak untuk menduduki syurgaNya . Ketaqwaan yang menjadi benteng kukuh menyelamatkan kita dari menjadi mangsa kepungan jahiliyyah modern .

Ketaqwaan yang merangsang semangat juang untuk mempertahankan syariat Ilahi dan sunnah An nabawi disaat rata – rata ummat islam hari ini tidak lagi memperdulikan syariat dan sunnah dalam kehidupan mereka . Jua ketaqwaan yang membina keinsafan mendalam mengenai tanggungjawab kita terhadap Islam dan ummatnya .

Sidang Jumaat yang dihormati sekelian .

Ummat Islam dewasa kini sedang menghadapi kepungan Jahiliyyah modern di seluruh dunia . Belum reda penderitaan dan kesengsaraan ummat Islam di Iraq ekoran penjajahan kuffar musyrikin Amerika dan sekutunya , Iran pula menghadapi kebencian barat yang penuh hasad dan dendam kesumat terhadap Islam .

Pada masa yang sama , HAMAS yang baru sahaja menang dan mendapat mandat daripada rakyat untuk menerajui pemerintahan Palestin , kini dikenakan sekatan ekonomi dan politik oleh pihak yang kononnya memperjuangkan demokrasi dan hak kebebasan bersuara .

Dosa mereka hanya kerana mereka mahu mendaulatkan syariat Allah . Dosa mereka hanya kerana tidak mengiktiraf negara haram Israel yang menjajah Palestin . Dosa mereka hanya kerana mereka mempertahankan kesucian Masjidil Aqsa . Inilah yang telah dipertegaskan oleh Allah swt :

وَ لاَ يَزَالُوْنَ يُقَاتِلُوْنَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوْكُمْ عَنْ دِيْنِكُمْ اِنِ اسْتَطَعُوْا


Maksudnya :

Dan senantiasalah mereka ( golongan musyrikin ) memerangi kamu sehingga mereka memalingkan kamu dari agama kamu jika sekiranya mereka mampu berbuat demikian .

Surah Al Baqarah . Ayat : 217


Sidang jumaat yang dirahmati Allah sekelian .

Menjadi satu kewajipan bagi kita ummat Islam agar turut merasai penderitaan dan keperitan yang dialami oleh saudara kita di Palestin , serentak itu kita menghulurkan bantuan berupa doa dan harta benda yang ada pada kita .

Sabda Rasulullah saw.

وَ مَنْ لَمْ يَهْتَمَّ بِأَمْرِ الْمُسْلِمِيْنَ فَلَيْسَ مِنْهُمْ .

Maksudnya :

Barangsiapa yang tidak mengambil berat urusan ummat Islam maka ia bukan dari golongan ummat Islam .

Al hadis .


Selama lebih 60 tahun , ummat Islam Palestin hidup di medan peperangan . Mereka berada ditengah – tengah kekejaman penjajah durjana Israel laknatullah. Mereka di tindas dan dizalimi tanpa simpati .

Orang – orang tua mereka diusir keluar dari tanahair , lelaki mereka dikelar dan ditembak mati , wanita mereka diperkosa dan dibelah perutnya . kanak – kanak mereka diletupkan , rumah kediaman mereka dibakar dan kampung halaman mereka dimusnahkan .

Yahudi mencabul Masjidil Aqsa , meletupkan pejuang – pejuang Islam dan pemimpin mereka biarpun mereka sedang mendirikan solat tanpa senjata .

Pemimpin dan ulama’ besar Palestin seperti Syeikh Izzudin Al Qassam , Syeikh Ahmad Yassin , Dr. Abdul Aziz Ar Rantisi dan lain – lain telah menemui syahid dihujung senjata Yahudi Laknatullah.

Para mujahid dan pemuda – pemuda Islam yang mahu hidup mereka merdeka, ditangkap dan dikurung puluhan tahun lamanya , dalam bilik kurungan yang sempit dan serba gelap .

Mereka diperlakukan laksana binatang , bahkan binatang lebih berhati perut berbanding yahudi laknatullah .

Demikianlah Firman Allah swt :

لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِّلَّذِيْنَ آمَنُوْا الْيَهُوْدَ وَ الَّذِيْنَ أَشْرَكُوْا

Maksudnya :

Nescaya kamu akan dapati , manusia yang sangat tinggi kadar permusuhan mereka terhadap orang – orang yang beriman ialah Yahudi dan orang – orang yang menyengutukan Allah . ( Musyrikin ) .

Al Maaidah : Ayat 82

Saudaraku sidang Jumaat sekelian .

Setelah puluhan tahun mereka menderita dan hidup mencagar nyawa . Kini perjuangan mereka memasuki era baru apabila ditaqdirkan Allah , mereka mencapai kemenangan dalam pilihanraya dengan mandat yang diberikan oleh rakyat palestin.

Pastinya mandat itu dengan harapan agar mereka boleh bangkit semula , sebagai sebuah negara berdaulat dan merdeka . Aman daripada penderitaan dan peperangan .

Malang 1000 kali malang , apabila Palestin di ambang kemerdekaan , Yahudi dan Musyrikin barat sekali lagi bertindak dengan dendam mereka yang tidak kunjung padam untuk terus mengenakan tindakan ke atas Palestin dan kini mereka mengadakan kepungan ekonomi dan politik ke atas Kerajaan HAMAS di Palestin .

Sehinggi kini , HAMAS bukan sahaja terpaksa mewarisi hutang negara berjumlah USD 3 billion hasil pemerintahan kerajaan sebelumnya , tetapi para menterinya kini tidak menerima gaji sejak 3 bulan yang lalu .

Tahap pengangguran telah meningkat ketahap yang sangat membimbangkan . Makanan dan keperluan harian kian berkurangan . Termasuklah keperluan ubat – ubatan di hospital jelas tidak mencukupi .

Segalanya adalah ekoran kepungan ekonomi yang dikenakan oleh Yahudi , Amerika dan eropah ke atas Palestin . Penderaan ini dikenakan semata – mata sebagai hukuman kepada rakyat Palestin yang tidak memilih dan memenangkan calun mereka dalam pilihanraya tempoh lalu .

Saudara sidang Jumaat sekelian .

Persatuan Ulama’ Dunia ( al Ittihad al A’lami lil ulama’ al muslimin ) telah mengusulkan kepada negara – negara ummat Islam agar membantu ummat Islam dan kerajaan HAMAS yang dipilih secara demokratik dalam menghadapi pemboikotan yang yang dilancarkan oleh musuh – musuh Islam durjana.

Ketua Kesatuan Ulama’ Dunia , Prof. Dr. Yusuf Al Qaradhawi telah mengeluarkan fatwa yang menegaskan , wajibnya ummat Islam menghulurkan bantuan kepada Palestin.

Sementara itu , Ketua Whip HAMAS di Majlis Legaslatif Palestin Dr. Khalil Ismail al Hayya , telah memohon sumbangan jihad dari seluruh ummat Islam dan melancarkan kempen USD 1 ( RM 3.60 ) setiap individu muslim dalam kempen menangani pemboikotan kuffar antarabangsa terhadap ummat Islam Palestin .

Jua untuk mengatasi kesengsaraan dan ancaman kebuluran yang sedang dihadapi oleh ummat Islam Palestin .

Justeru itu sidang Jumaat sekelian , melalui suara mimbar yang mulia ini saya melancarkan infaq fi sabilillah untuk saudara sumbangkan buat saudara seagama kita di palestin .

Berbekalkan kesedaran dan keinsafan yang tinggi untuk mengangkat martabat Ummah di mata dunia , demi membebaskan Masjidil Aqsa dari cengkaman Yahudi laknatullah , demi kedaulatan syiar dan syariat Allah di bumi Palestin dan pastinya jua , demi menyelamatkan insan beriman dari kesengsaraan dan penderitaan yang berterusan , maka pastikan tiada seorang pun muslimin sidang jumaat hari ini , meninggalkan masjid tanpa menyumbang dan menghulurkan Infaq fi sabilillah .

Sidang Jumaat sekelian .

Marilah kita tunaikan hak persaudaraan kita , sebagaimana yang diajar oleh Rasulullah saw :

مَثَلُ الْمُؤْمِنِيْنَ فِيْ تَوَادِّهِمْ وَ تَعَاطُفِهِمْ وَ تَرَاحُمِهِمْ كَمَثَلِ الْجَسَدِ اْلوَاحِدِ
إِذَا اشْتَكَى مِنْهَ عُضْوٌ تَدَاعَى لَهُ سَائِرَ الْجَسَدِ بِالسَّهْرِ وَ الْحُمَّى
.

Maksudnya :

Perumpamaan orang – orang beriman dalam kasih sayang mereka , hubungan naluri mereka dan persaudaraan mereka seperti satu jasad . Apabila satu anggota terasa sakit, maka seluruh anggota turut berjaga dan terasa sakit ( demam ) .

Sidang Jumaat yang dikasihi sekelian .

Firman Allah swt :

وَ مَا ذَا عَلَيْهِمْ لَوْ ءَامَنُوْا بِاللهِ وَ الْيَوْمِ اْلأَخِرِ وَ أَنْفَقُوْا مِمَّا رَزَقَهُمُ اللهُ وَ كَانَ اللهُ بِهِمْ عَلِيْماً .
Dan apalah (kerugian) Yang akan menimpa mereka jika mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat, serta mereka mendermakan sebahagian dari apa Yang telah dikurniakan Allah kepada mereka? dan (ingatlah) Allah sentiasa mengetahui akan keadaan mereka.

Surah An Nisa’ : 39

0 Comments:

Post a Comment

<< Home